Liikenneilmoitukset
Saimaa VTS:n työskentelykanava on VHF 9.
Liikenneilmoitusten sisältö:
- Aluksen nimi
- Ilmoittautumispaikan nimi
- Määränpää
- Suunniteltu reitti. Vaihtoehtoisen väylän käytöstä on tehtävä ilmoitus.
- Hinauksen pituus
Lähtöilmoitus:
Saimaalle saapuvan aluksen on annettava lähtöilmoitus lähtiessään Mälkiän sululta.
Vaaditut ilmoitukset:
- ilmoitus saavuttaessa VTS-alueelle
- ilmoitus poistuttaessa VTS-alueelta
- ilmoitus ennen ankkurointia
- lähtöilmoitus ennen lähtöä ankkuripaikalta
- ilmoitus kiinnityttyä laituriin
- lähtöilmoitus ennen satamasta/sulusta lähtöä
- ilmoitukset alueen ilmoittautumispisteissä, ks. ilmoittautumispisteet alla
Ilmoittautumispisteet, 10 minuuttia ennen seuraavien pisteiden sivuuttamista:
- Kuhaluoto, aluksen ollessa matkalla etelään
- Vekaransalonsalmi
- Hätinvirta
- Puumalansalmi
- Pahikka
- Vekaransalmi
- Härkinsalo, aluksen ollessa matkalla pohjoiseen
- Kommersalmi, aluksen ollessa matkalla etelään
- Laitaatsalmi
- Matarinsalmi
- Haponlahden kaivanto, aluksen ollessa matkalla pohjoiseen
- Sorsavirta, aluksen tullessa Joensuun suunnasta
- Virtasaari, aluksen tullessa Varkauden suunnasta
- Tappuvirta
- Tahkosalmi
- Sinikonniemi, aluksen ollessa matkalla etelään
- Muuraispuro, aluksen ollessa matkalla pohjoiseen
- Patasalmi, aluksen ollessa matkalla pohjoiseen
- Kolikon kaivanto, aluksen ollessa matkalla etelään
- Kortesalmi, aluksen ollessa matkalla pohjoiseen
- Aittoluoto, aluksen ollessa matkalla etelään
- Hanhivirta
- Vihtakanta
- mikäli syväväylää käyttävä alus haluaa Saimaa VTS:n tilaavan sillan avauksen, tulee aluksen ilmoittautua Saimaa VTS:lle 1 tunti ennen sillan alitusta; tällöin Vihtakannan 10 minuutin ilmoitusta ei tarvitse antaa
- Vuosalmi, aluksen ollessa matkalla pohjoiseen
- Vuoharju, aluksen ollessa matkalla etelään
Edellisestä poiketen tukkilauttaa hinaavan aluksen tulisi antaa VTS:lle ilmoitus saapumisestaan ylämainittuihin kapeikkoihin niin hyvissä ajoin, että hinaus voidaan pysäyttää ennen kapeikkoa, esim. hädässä olevan aluksen tai muun esteen takia.
Nopeusrajoitukset
- Haponlahden avokanava
- 9 km/h aluksen syväyden ollessa yli 3,5 m
- 13 km/h aluksen syväyden ollessa 3,5 m tai alle
- Laitaatsalmi 15 km/h
- Kaukaanselkä 9 km/h
- Vihtakanta 9 km/h
- Kortesalmi 9 km/h
- Pitkälänniemi 9 km/h
- Pussilantaipale
- 9 km/h aluksen syväyden ollessa yli 3,5 m
- 13 km/h aluksen syväyden ollessa 3,5 m tai alle
- Muuraispuron avokanava
- 13 km/h kuljettaessa pohjoisesta etelään myötävirtaan
- 9 km/h muissa tapauksissa
- Leppävirta 15 km/h
- Rahasalmi 9 km/h
Lisäksi satamien hallinnollisilla alueilla on nopeusrajoituksia, jotka ilmenevät satamien satamajärjestyksistä.
Turvalaitteet
1. Automaattiset ja kaukohallittavat turvalaitteet
Haponlahti-Heinsalmi-väyläosuudella on turvalaitteita, joiden valotehot säätyvät automaattisesti alueen näkyvyysolosuhteiden ja AIS-liikenteen (A-luokka) perusteella. Automaattinen säätö on käytössä vain pimeään aikaan ja se voi ainoastaan kasvattaa turvalaitteiden valotehoa niiden nimellistehoa suuremmaksi. Näkyvyyttä mitataan Vihtakannan sillalle sijoitetulla näkyvyysmittarilla. Näkyvyysolosuhteissa voi olla voimakasta paikallista vaihtelua, joten näkyvyysmittarin antama tieto ei välttämättä edusta näkyvyyttä kaikkialla väylällä.
VTS voi pyydettäessä lisätä valotehoa turvalaitteisiin:
- Haponlahti-Heinsalmi-väyläosuudella, ja;
- Laitaatsalmen väyläosuudella.
2. Pysyvät virtuaaliset turvalaitteet (V-AIS-AtoNs)
Saimaa VTS:n alueella on seuraavat pysyvät virtuaaliset turvalaitteet:
- Kalliomatala 61°37,68'N 028°33,22'E
3. Vikailmoitukset
Ilmoita havaitsemasi turvalaitteiden viat Saimaa VTS:lle VHF-radiolla kanavalla 9 tai soita Turku Radioon 0800-181818.
Ankkurointi
Saimaa VTS:n alueella ei ole virallisia ankkurointipaikkoja.
Kanavat
Luotsipaikat
Haapavesi
61°53.97′N 028°49.40′E
Mälkiä
61°4.26′N 028°18.23′E
Puumala
61°31.37′N 028°10.20′E
Simuna
61°50.90′N 028°52.30′E
Taipaleen kanava
62°18.19′N 027°54.61′E
Vuokala
62°9.37′N 029°12.30′E
Väylän käytön ilmoitus
Väylän mitoituksesta poikkeavasta käytöstä on kyse, kun mitoitetun väylätilan riittävyyttä ei voida varmistaa väylän mitoituksen perusteella. Mikäli aluksen staattinen syväys on suurempi kuin väylän mitoitussyväys huomioiden vallitseva vedenkorkeus, aluksen tulee erikseen varmistaa ja osoittaa kölivaran (net UKC) säilyminen sille VTS-keskukselle, jonka valvonta-alueen väylän käytöstä on kyse.
Aluksen liikenteenharjoittajan, asiamiehen tai päällikön on annettava väylän käytön ilmoitus viimeistään 24 h ennen saapumista luotsipaikalle, tai mikäli saapumiseen on alle 24 h, aluksen lähtiessä satamasta kohti Suomen satamaa. Lähtevän aluksen on annettava ilmoitus heti, kun se on mahdollista, viimeistään lähtöilmoituksen yhteydessä.
Väylän käytön ilmoituksen tulee sisältää seuraavat tiedot:
A. Aluksen nimi
B. Mitä väylää tai väylänosaa alus aikoo käyttää mitoituksesta poikkeavalla tavalla
C. Millä mitoituksesta poikkeavalla tavalla väylää tai väylänosaa aiotaan käyttää
D. Perpendikkelipituus ja suurin leveys (LBP, Breadth)
E. Staattinen syväys (Static Draught)
F. Uppouman keskipiste (Centre of Buoyancy, KB)
G. Painopiste (Centre of Gravity, KG)
H. Metasentrinen korkeus (Metacentric Height, GM)
I. Vedenalaisen osan muotokerroin (Block Coefficent, Cb)
Riittävän kölivaran varmistamisessa ja väylän käytön ilmoituksessa suositellaan hyödyntämään Väyläviraston ylläpitämiä työkaluja. Väylän käytön ilmoituksen voi tietojen D–I osalta antaa Väyläviraston työkalulla tehtynä painumalaskelmana, jonka linkki tai pdf-tuloste lähetetään sähköpostilla VTS-keskukselle. Työkalua hyödynnettäessä riittää, että sähköpostiin kirjoitetaan kohtien A–C tiedot.
Archipelago VTS:n, Bothnia VTS:n, Saimaa VTS:n ja West Coast VTS:n alueilla väylän käytön ilmoitus lähetetään sähköpostilla osoitteeseen supervisors.west@fintraffic.fi. Sähköpostin otsikoksi ”Väylän käytön ilmoitus”.
Näytä PDF-tiedostona