Tietoa alusliikennepalvelusta

Alusliikennepalveluista säädetään Alusliikennepalvelulaissa 623/2005 sekä Valtioneuvoston asetuksilla alusliikennepalvelusta 763/2005, 1798/2009, 1304/2011, 1216/2018 ja 93/2024.
Alusliikennepalveluun osallistuminen

Alukset, joiden suurin pituus on vähintään 24 metriä, ovat velvollisia osallistumaan alusliikennepalveluun.

Liikkuessaan VTS-alueella alusten on ylläpidettävä jatkuvaa päivystystä alueen työskentelykanavalla sekä noudatettava VTS-alueella tapahtuvaa liikennöintiä koskevia säännöksiä. Tarkemmat ohjeet vaadittavista liikenneilmoituksista ja työskentelykanavista löytyvät VTS-aluekohtaisista ohjeista. 

Myös muita aluksia, jotka liikkuvat VTS-alueella, mutta eivät ole velvollisia osallistumaan VTS-palveluun, suositellaan kuuntelemaan kyseisen VTS-alueen tai -sektorin työskentelykanavaa.

VTS-keskusten sijainnit ja toiminta-ajat

Suomessa alusliikennepalvelua eli VTS-palvelua ylläpitää Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy (Fintraffic VTS). VTS-keskukset sijaitsevat Turussa ja Helsingissä.

Suomen rannikon merialueet on jaettu kuuteen VTS-alueeseen. Näitä ovat Bothnia VTS, West Coast VTS, Archipelago VTS, Hanko VTS, Helsinki VTS ja Kotka VTS. Lisäksi Saimaan syväväylän alueella toimii Saimaa VTS. 

Rannikolla VTS-palveluja tarjotaan 24 h/vrk ympäri vuoden. Katkoksen toimintaan saattavat aiheuttaa tekniset viat tai yllättävä henkilöstövajaus. Katkoksista toiminnassa ilmoitetaan erikseen merivaroituksin ja paikallisvaroituksin. Saimaa VTS tarjoaa palveluja vain toimintakautensa aikana. Toimintakausi noudattaa pitkälti Saimaan kanavan aukioloaikoja, mutta Fintraffic VTS tiedottaa sen alkamisesta ja päättymisestä erikseen.

VTS-keskuksista annettavat palvelut

Alusliikennepalvelun tehtävät ovat tiedottaminen, kehittyviin ja syntyneisiin vaaratilanteisiin puuttuminen ja alusliikenteen järjesteleminen.

Turvallisuuden parantamiseksi ja yhtenäisen meritilannekuvan aikaansaamiseksi rannikon VTS-alueilla käytetään yhteydenpitokielenä ensisijaisesti englantia. Tarpeen mukaan alusliikennepalvelua annetaan myös suomen ja ruotsin kielellä.

Tiedottaminen: Aluksia tiedotetaan ilmoittautuessa, määräajoin, tarvittaessa tai aluksen pyytäessä tietoja, jotka voivat vaikuttaa sen liikkumiseen tai päätöksentekoon.  Tällaisia tietoja ovat mm. VTS-alueen liikenne, olosuhdetiedot, luotsien, jäänmurtajien, hinaajien, ja satamien toiminta sekä tiedot turvalaitteiden ja väylien tilasta. VTS seuraa alusten kulkua ja tarvittaessa tiedottaa alusta sitä uhkaavasta vaaratilanteesta.

Kehittyviin ja syntyneisiin vaaratilanteisiin puuttuminen: Aluksia avustetaan navigoinnissa aluksen pyynnöstä tai VTS:n havaitessa sen tarpeelliseksi vaaratilanteen uhatessa.

Aluksille voidaan antaa tietoja niiden suunnasta, nopeudesta sekä sijainnista antaen suuntimia/suuntia pohjan suhteen esimerkiksi väylän keskilinjalle tai luotsipaikalle. Suuntimia tai suuntia pohjan suhteen annetaan myös merenkulullisen vaaran, esimerkiksi matalikon, turvalliseksi sivuuttamiseksi.

Avustus on luonteeltaan vain ohjeellista ja päämäärähakuista. Vastuu aluksen ohjailusta säilyy aluksen päälliköllä.

Annetut tiedot, varoitukset, neuvot ja ohjeistukset perustuvat VTS-keskuksessa käytössä olevan tilannekuvajärjestelmän tietoihin.

Alusliikenteen järjesteleminen: Alusliikennettä järjestellään VTS-alueilla liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Järjestelemisen keinoja ovat mm. kohtaamis- ja ohittamiskiellot, satamien lähtölupamenettelyt sekä liikenteen porrastusjärjestelyt ajan tai matkan suhteen. Tavoitteena on ehkäistä alusten vaarallisia kohtaamisia ja ohituksia sekä liikenteen ruuhkautumista.