Trafikrapportering
Saimaa VTS använder arbetskanal VHF 9.
Trafikrapportens innehåll:
- Fartygets namn
- Namn på rapporteringspunkten
- Destination
- Avsedd färdväg. Om en alternativ farled används, ska detta rapporteras.
- Bogseringens längd
Avgångsanmälan:
Fartyg som anländer till Saimen ska ge avgångsanmälan då de avgår från Mälkiä sluss.
Fartyg ska rapportera:
- då de anlöper ett VTS-område
- då de lämnar ett VTS-område
- före ankring
- vid avgång från ankarplats
- då de förtöjts vid kaj
- före avgång från hamnen/sluss
- på rapporteringspunkterna i området
- 10 minuter innan de passerar följande punkter:
- Kuhaluoto/sydgående fartyg
- Vekaransalonsalmi
- Hätinvirta
- Puumalansalmi
- Pahikka
- Vekaransalmi
- Härkinsalo/nordgående fartyg
- Kommersalmi/sydgående fartyg
- Laitaatsalmi
- Matarinsalmi
- Haponlahden kaivanto/nordgående fartyg
- Sorsavirta/fartyg som anländer från Joensuu hållet
- Virtasaari/fartyg som anländer från Varkaus hållet
- Tappuvirta
- Tahkosalmi
- Sinikonniemi/sydgående fartyg
- Muuraispuro/nordgående fartyg
- Patasalmi/nordgående fartyg
- Kolikon kaivanto/sydgående fartyg
- Kortesalmi/nordgående fartyg
- Aittoluoto/sydgående fartyg
- Hanhivirta
- Vihtakanta, rapport behövs inte, om fartyget har rapporterat en timme före ankomst till rörlig bro
- Vuosalmi/nordgående fartyg
- Vuoharju/sydgående fartyg
Undantag till det ovan stående utgör fartyg som bogserar virkesflotte, vilka bör avge rapport till VTS om ankomst till de ovan nämnda trånga farvattnen i så pass god tid att bogseringen kan avbrytas före det trånga passet då där föreligger något hinder, t.ex. ett nödställt fartyg.
Fartbegränsningar
- Haponlahti kanal
- 9 km/h när fartygets djupgående överstiger 3,5 m
- 13 km/h när fartygets djupgående är 3,5 m eller mindre
- Laitaatsalmi 15 km/h
- Kaukaanselkä 9 km/h
- Vihtakanta 9 km/h
- Kortesalmi 9 km/h
- Pitkälänniemi 9 km/h
- Pussilantaipale
- 9 km/h när fartygets djupgående överstiger 3,5 m
- 13 km/h när fartygets djupgående är 3,5 m eller mindre
- Muuraispuro kanal
- 13 km/h när fartyget färdas söderut och nedströms
- 9 km/h i andra fall
- Leppävirta 15 km/h
- Rahasalmi 9 km/h
Fartbegränsningarna inom hamnområdesgränserna framgår av hamnarnas hamnordningar.
Säkerhetsanordningar
1. Automatiska och fjärrstyrda säkerhetsanordningar
På farledsavsnittet Haponlahti-Heinsalmi finns säkerhetsanordningar vars ljusstyrka regleras automatiskt utifrån områdets siktförhållanden och AIS-trafiken (klass A). Automatisk justering är endast i bruk vid mörker och kan endast öka säkerhetsanordningarnas ljusstyrka så att den blir större än deras nominella effekt. Sikten mäts med en siktmätare som finns placerad på Vihtakanta bro. Det kan förekomma kraftiga lokala variationer i siktförhållandena, så informationen från siktmätaren representerar inte nödvändigtvis sikten överallt i farleden. VTS kan på begäran öka eller minska ljusstyrkan även manuellt.
På begäran, Saimaa VTS kan också manuellt adjustera ljusstyrkan på säkerhetsanordningarna:
- i Haponlahti-Heinsalmi farleden, och;
- in Laitaatsalmi.
2. Permanenta Virtual AtoNs (V-AIS)
Det finns följande permanenta V-AIS-AtoNs på Saimaa VTS området:
- Kalliomatala 61° 37,68'N 028° 33,22'E
3. Felrapportering
Fungerar säkerhetsanordningarna inte? Vänligen informera Saimaa VTS via VHF-radio på kanal 9 eller ring Turku Radio på 0800-181818.
Ankring
Det finns inga officiella ankringsområden inom Saimaa VTS-området.
Kanaler
Lotsplatser
Haapavesi
61°53.97′N 028°49.40′E
Mälkiä
61°4.26′N 028°18.23′E
Puumala
61°31.37′N 028°10.20′E
Simuna
61°50.90′N 028°52.30′E
Taipale kanal
62°18.19′N 027°54.61′E
Vuokala
62°9.37′N 029°12.30′E
Anmälan om användning av farled
Användning som avviker från farledens dimensionering refererar till en situation där fartyget framförs på en farled på ett sätt som avviker från dimensioneringen så att farledsrummets tillräcklighet inte kan säkerställas på basis av dimensioneringen. Om fartygets djupgående är större än det med vattenståndet justerade dimensionerade djupgåendet, eller fartyget på annat sätt framförs på farleden på ett sätt som avviker från dimensioneringen, ska fartyget säkerställa att dess så kallade kölmarginal (net UKC) är tillräckligt stor och demonstrera det till den VTS-central som ansvarar för att övervaka farleden.
Fartygets operatör, ombud eller befälhavare ska göra anmälan om användning av farled minst 24 timmar före ankomsten till lotsplatsen eller senast när fartyget lämnar hamnen mot en hamn i Finland. Avgående fartyg ska göra anmälan på motsvarande sätt genast när det är möjligt, men senast i samband med avgångsrapporten innan fartyget avgår.
Anmälan om användning av farled ska innehålla de följande uppgifterna:
A. Fartygets namn
B. Vilken farled eller del av farled fartyget planerar att använda på ett sätt som avviker från farledens dimensionering
C. På vilket sätt användningen avviker från farledens dimensionering
D. Längd mellan perpendiklar (LBP) och fartygsbredd
E. Statisk djupgående (Static Draught)
F. Deplacementcentrums position över köl (Centre of Buoyancy, KB)
G. Masscentrums position över köl (Centre of Gravity, KG)
H. Metacenterhöjd (Metacentric Height, GM)
I. Blockkoefficient (Cb)
När man säkerställer en tillräcklig kölmarginal (net UKC) och ger anmälan om användning av farled, rekommenderas det att man använder de verktyg som tillhandahålls av Trafikledsverket. Anmälan om användning av farled kan ges som squat-beräkning gjort med Squat Calculator om punkterna D–I. Beräkningen kan delas som en länk eller som en pdf-utskrift skickad per e-post till VTS-centralen. När man använder Squat Calculator räcker det att skriva informationen om punkterna A–C i e-posten.
I Archipelago VTS, Bothnia VTS, Saimaa VTS och West Coast VTS övervakningsområde ska anmälan om användning av farled skickas till e-postadressen supervisors.west@fintraffic.fi. Som rubrik ”Anmälan om användning av farled”.
Visa som PDF-fil