Liikenneilmoitukset
Helsinki VTS sektori 2:n työskentelykanava on 9.
Liikenneilmoitusten sisältö:
- Aluksen nimi
- Ilmoittautumispaikan nimi
- Määränpää
- Suunniteltu reitti. Vaihtoehtoisen väylän käytöstä on tehtävä ilmoitus.
Vaaditut ilmoitukset:
- saapumisilmoitus VTS-alueelle
- ilmoitus ennen ankkuroimista
- lähtöilmoitus ennen lähtöä ankkuripaikalta
- ilmoitus kiinnityttyä laituriin
- lähtöilmoitus ennen satamasta lähtöä
- ilmoitukset alueen ilmoittautumispisteissä, ks. ilmoittautumispisteet alla
Ilmoittautumispisteet:
- 15 minuuttia ennen saapumista Barösundiin
- aluksen on tehtävä ilmoitus rantaväylällä 15 minuuttia ennen Kuivan Hevosen sivuutusta
Paikallisliikenteen alukset antavat liikenneilmoitukset ainoastaan huonon näkyvyyden vallitessa
Kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet
EMÄSALON VÄYLÄ
Satama-alueilla latitudin 60°17,8'N (laituri 8) pohjoispuolella alusten tulee välttää kohtaamista ja ohittamista. Tämä ei koske kohtaamisia ja ohittamisia, joissa ainakin toisena osapuolena on hinaaja tai sellaiseen kooltaan rinnastettava alus.
Emäsalon väylillä alusten tulee välttää kohtaamista ja ohittamista:
- välillä Esthamnsudden-Varlaxudden
- välillä Köllhällan-Neste C
- Stenörenin poijuportti 9,0 m väylällä.
Aluksia velvoitetaan hyvissä ajoin sopimaan kohtaamiset ja ohittamiset näiden alueiden ulkopuolelle. Tarvittaessa Helsinki VTS määrää kohtaamis- tai ohittamispaikan.
Tämä ei koske jäänmurtajia eikä hinaajia, jotka kulkevat ilman hinausta.
Ankkurointi
Helsinki VTS:n sektorin 2 alueella ovat seuraavat ankkurointialueet:
Läntinen sektori 2 (Porkkala)
1. Inkoon väylä 4350: ankkurointialueen haraussyvyys 15,5 m (MW 2005). Kulmapisteet (WGS84):
59°52.36'N 024°08.75'E
59°54.25'N 024°11.13'E
59°53.78'N 024°09.23'E
59°53.44'N 024°08.44'E
59°52.36'N 024°08.75'E
Itäinen sektori 2 (Emäsalo)
1. Sköldvikin väylä 5150: eteläisen ankkurointialueen haraussyvyys 19,0 m (MW 2014). Kulmapisteet (WGS84):
60°01.64'N 025°29.17'E
60°00.15'N 025°28.33'E
59°59.78'N 025°30.92'E
60°01.79'N 025°32.06'E
60°01.64'N 025°29.17'E
2. Sköldvikin väylä 5150: pohjoisen ankkurointialueen haraussyvyys 16,95 m (MW 2000). Kulmapisteet (WGS84):
60°15.88'N 025°31.87'E
60°15.73'N 025°32.42'E
60°15.69'N 025°32.55'E
60°15.38'N 025°33.66'E
60°16.66'N 025°32.68'E
60°16.31'N 025°32.15'E
60°15.88'N 025°31.87'E
Aluksen on aina ilmoitettava ankkuroinnista Suomen aluevesillä sekä VTS:lle että Rajavartiolaitokselle. Aluksen tulee tehdä ilmoitus joko itse tai asiamiehensä kautta. Lisäksi aluevesillä ankkuroivalta alukselta edellytetään sähköisen tulli-ilmoituksen tekemistä, vaikka alus ei olisikaan tulossa Suomen satamaan.
Suomen satamasta lähdettyään aluksen on lisäksi varmistettava Rajavartiolaitokselta, onko ankkurointi Suomen aluevesillä mahdollista. Myös tässä tapauksessa ankkuriin jäävän aluksen on tehtävä sähköinen tulli-ilmoitus.
Turvalaitteet
1. Kaukohallittavat turvalaitteet
Helsinki VTS:n sektorin 2 alueella ei ole kaukohallittavia turvalaitteita.
2. Pysyvät virtuaaliset turvalaitteet (V-AIS-AtoNs)
Helsinki VTS:n sektorin 2 alueella on seuraavat pysyvät virtuaaliset turvalaitteet:
Läntinen sektori 2 (Inkoo):
- Laituriallas 1 60°00,85'N 023°54,94'E
- Laituriallas 10 60°00,74'N 023°55,81'E
- Laituriallas 12 60°00,76'N 023°55,26'E
Itäinen sektori 2 (Emäsalo):
- Sköldvik 60°03,24'N 025°32,78'E
3. Vikailmoitukset
Ilmoita havaitsemasi turvalaitteiden viat Helsinki VTS:lle VHF-radiolla kanavalla 9 tai soita Turku Radioon 0800-181818.
Satama-alueet
Tolkkinen
Sataman alueella aluksen on päivystettävä kiinnitysten yhteydessä kanavaa 8.
Sataman yhteystiedot:
- puhelin +358 40 451 7784
- sähköposti info@portoftolkkinen.fi
- VHF-kanava 8
Luotsipaikat
Emäsalo A
60°0.01′N 025°32.62′E
Emäsalo B
60°2.60′N 025°33.80′E
Emäsalo C
60°8.40′N 025°34.68′E
Inkoo LNG
59°51.90′N 024°09.45′E
Porkkala N
59°55.66′N 024°14.20′E
Porkkala S
59°53.60′N 024°11.68′E
Väylän käytön ilmoitus
Väylän mitoituksesta poikkeavasta käytöstä on kyse, kun mitoitetun väylätilan riittävyyttä ei voida varmistaa väylän mitoituksen perusteella. Mikäli aluksen staattinen syväys on suurempi kuin väylän mitoitussyväys huomioiden vallitseva vedenkorkeus, aluksen tulee erikseen varmistaa ja osoittaa kölivaran (net UKC) säilyminen sille VTS-keskukselle, jonka valvonta-alueen väylän käytöstä on kyse.
Aluksen liikenteenharjoittajan, asiamiehen tai päällikön on annettava väylän käytön ilmoitus viimeistään 24 h ennen saapumista luotsipaikalle, tai mikäli saapumiseen on alle 24 h, aluksen lähtiessä satamasta kohti Suomen satamaa. Lähtevän aluksen on annettava ilmoitus heti, kun se on mahdollista, viimeistään lähtöilmoituksen yhteydessä.
Väylän käytön ilmoituksen tulee sisältää seuraavat tiedot:
A. Aluksen nimi
B. Mitä väylää tai väylänosaa alus aikoo käyttää mitoituksesta poikkeavalla tavalla
C. Millä mitoituksesta poikkeavalla tavalla väylää tai väylänosaa aiotaan käyttää
D. Perpendikkelipituus ja suurin leveys (LBP, Breadth)
E. Staattinen syväys (Static Draught)
F. Uppouman keskipiste (Centre of Buoyancy, KB)
G. Painopiste (Centre of Gravity, KG)
H. Metasentrinen korkeus (Metacentric Height, GM)
I. Vedenalaisen osan muotokerroin (Block Coefficent, Cb)
Riittävän kölivaran varmistamisessa ja väylän käytön ilmoituksessa suositellaan hyödyntämään Väyläviraston ylläpitämiä työkaluja. Väylän käytön ilmoituksen voi tietojen D–I osalta antaa Väyläviraston työkalulla tehtynä painumalaskelmana, jonka linkki tai pdf-tuloste lähetetään sähköpostilla VTS-keskukselle. Työkalua hyödynnettäessä riittää, että sähköpostiin kirjoitetaan kohtien A–C tiedot.
Hanko VTS:n, Helsinki VTS:n ja Kotka VTS:n alueilla väylän käytön ilmoitus lähetetään sähköpostilla osoitteeseen supervisors.hki@fintraffic.fi. Sähköpostin otsikoksi ”Väylän käytön ilmoitus”.
Näytä PDF-tiedostona