Trafikrapportering
Helsinki VTS sektor 2 använder arbetskanal 9.
Trafikrapportens innehåll:
- Fartygets namn
- Namn på rapporteringspunkten
- Destination
- Avsedd färdväg. Om en alternativ farled används, ska detta rapporteras.
Fartyg ska rapportera:
- då de anlöper ett VTS-område
- före ankring
- vid avgång från ankarplats
- då de förtöjts vid kaj
- före avgång från hamnen
- på rapporteringspunkterna i området
- Fartyg på väg längs kustfarleden ska avge rapport 15 minuter innan de passerar Torra Hästen.
- Fartyg ska avge rapport 15 minuter före ankomst till Barösund.
Fartyg i lokaltrafik avger trafikrapporter endast vid dålig sikt.
Mötes- och omkörningsförbudområden
Inom Helsinki VTS Sektor 2 område råder permanenta mötesförbud och förbud att passera i följande områden:
- Jaakobin salmi: Bojar Inkoo 15 och Inkoo 16 – bojar Inkoo 21 och Inkoo 22 mellan latituderna 59º 59,4’ N och 59º 59,8’ N i Inkoo farleden.
- Varlaxudden - Esthmansudden: Boj Varlaxuddenin luoto - sektorfyr Esthamnsudden mellan latituderna 60° 11,9’ N och 60° 13,6’ N i Sköldvik farleden. Förbuden gäller inte möten eller passeringar där åtminstone den ena parten är ett fartyg vars största längd understiger 45 meter.
- Köllhällen - Neste C: Bojen Köllhällen - bojen Neste C mellan latituderna 60° 05,5’ N och 60° 08,2’ N i Sköldvik farleden. Förbuden gäller inte möten eller passeringar där åtminstone den ena parten är ett fartyg vars största längd understiger 45 meter.
- Bojar Stenören-Orskär: Vid bojarna Stenören itäinen och Orskär läntinen mellan latituderna 60° 10,0’ N och 60° 10,8’ N i Sköldvik farleden. Förbuden gäller inte möten eller passeringar där åtminstone den ena parten är ett fartyg vars största längd understiger 45 meter.
Områden med mötesförbud och förbud att passera tillämpas inte på bogserbåtar när de är på ett assistansuppdrag i områden med mötesförbud och förbud att passera, eller på fartyg som utför isbrytningstjänster.
In Neste Porvoo Harbour (Sköldvik):
På hamnområdet, norr om latituden 60°17,8'N (kaj 8) ska fartygen undvika mötes- och omkörningsituationer. Det här gäller inte för möten och omkörningar där åtminstone en av parterna är en bogserare eller ett fartyg av motsvarande storlek.
Säkerhetszoner
VTS kan organisera trafiken för att förhindra farosituationer och trängsel baserat på tid eller avstånd inom sitt verksamhetsområde. Organisationsarrangemanget kan baseras på trafikförhållanden, såsom trängsel, specialtransport eller andra faktorer som begränsar eller utgör en fara för trafiken.
På Ingå farled organiseras trafiken med en 2 NM säkerhetszon för specialtransporter. Andra fartyg får inte gå in i säkerhetszonen utan tillstånd från VTS:n när de använder samma farled.
Säkerhetszonerna aktiveras genom en VTS-radioanmälan på VTS-områdets arbetskanal.
Ankring
Det finns följande officiella ankringsområden i Helsingfors VTS-sektor 2:
- Västra sektor 2 (Porkala):
1. Inkoo farled 4350: Ankringsområde ramat djup 15,5 m (MW 2005). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
59°52.36'N 024°08.75'E
59°54.25'N 024°11.13'E
59°53.78'N 024°09.23'E
59°53.44'N 024°08.44'E
59°52.36'N 024°08.75'E
- Östra sektor 2 (Emäsalo):
1. Sköldvik farled 5150: Södra ankringsområde ramat djup 19,0 m (MW 2014). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
60°01.64'N 025°29.17'E
60°00.15'N 025°28.33'E
59°59.78'N 025°30.92'E
60°01.79'N 025°32.06'E
60°01.64'N 025°29.17'E
2. Sköldvik farled 5150: Norra ankringsområde ramat djup 16,95 m (MW 2000). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
60°15.88'N 025°31.87'E
60°15.73'N 025°32.42'E
60°15.69'N 025°32.55'E
60°15.38'N 025°33.66'E
60°16.66'N 025°32.68'E
60°16.31'N 025°32.15'E
60°15.88'N 025°31.87'E
Ett fartyg ska alltid anmäla både till VTS och till Gränsbevakningsväsendet om förankring i finländskt territorialvatten. Fartyget ska lämna anmälan antingen själv eller genom sitt ombud. Dessutom förutsätts av ett fartyg som förankras i finländskt territorialvatten att det görs en elektronisk tulldeklaration även om fartyget inte är på väg till en finländsk hamn.
Efter att ha lämnat en finländsk hamn ska ett fartyg dessutom kontrollera med Gränsbevakningsväsendet att förankring i finländskt territorialvatten är möjlig. Även i sådana fall ska ett fartyg som förblir förankrat göra en elektronisk tulldeklaration.
Säkerhetsanordningar
1. Fjärrstyrda säkerhetsanordningar
Det finns inga fjärrstyrda säkerhetsanordningar på Helsinki VTS sektor 2 området.
2. Permanenta Virtual AtoNs (V-AIS)
Det finns följande permanenta V-AIS-AtoNs på Helsinki VTS sektor 2 området:
Västern sektor 2 (Ingå):
- Laituriallas 1 60°00,85'N 023°54,94'E
- Laituriallas 10 60°00,74'N 023°55,81'E
- Laituriallas 12 60°00,76'N 023°55,26'E
Östern sektor 2 (Emsalö):
- Sköldvik 60°03,24'N 025°32,78'E
3. Felrapportering
Fungerar säkerhetsanordningarna inte? Vänligen informera Helsinki VTS via VHF-radio på kanal 9 eller ring Turku Radio på 0800-181818.
Hamnområden
Tolkis
I hamnområdet skall fartyg lyssna på VHF-kanal 8 under förtöjning.
Hamn kontakt information:
- telefon +358 40 451 7784
- e-post: info@portoftolkkinen.fi
- VHF-kanal: 8
Lotsplatser
Emsalö A
60°0.01′N 025°32.62′E
Emsalö B
60°2.60′N 025°33.80′E
Emsalö C
60°8.40′N 025°34.68′E
Ingå LNG
59°51.90′N 024°09.45′E
Porkala N
59°55.66′N 024°14.20′E
Porkala S
59°53.60′N 024°11.68′E
Anmälan om användning av farled
Användning som avviker från farledens dimensionering refererar till en situation där fartyget framförs på en farled på ett sätt som avviker från dimensioneringen så att farledsrummets tillräcklighet inte kan säkerställas på basis av dimensioneringen. Om fartygets djupgående är större än det med vattenståndet justerade dimensionerade djupgåendet, eller fartyget på annat sätt framförs på farleden på ett sätt som avviker från dimensioneringen, ska fartyget säkerställa att dess så kallade kölmarginal (net UKC) är tillräckligt stor och demonstrera det till den VTS-central som ansvarar för att övervaka farleden.
Fartygets operatör, ombud eller befälhavare ska göra anmälan om användning av farled minst 24 timmar före ankomsten till lotsplatsen eller senast när fartyget lämnar hamnen mot en hamn i Finland. Avgående fartyg ska göra anmälan på motsvarande sätt genast när det är möjligt, men senast i samband med avgångsrapporten innan fartyget avgår.
Anmälan om användning av farled ska innehålla de följande uppgifterna:
A. Fartygets namn
B. Vilken farled eller del av farled fartyget planerar att använda på ett sätt som avviker från farledens dimensionering
C. På vilket sätt användningen avviker från farledens dimensionering
D. Längd mellan perpendiklar (LBP) och fartygsbredd
E. Statisk djupgående (Static Draught)
F. Deplacementcentrums position över köl (Centre of Buoyancy, KB)
G. Masscentrums position över köl (Centre of Gravity, KG)
H. Metacenterhöjd (Metacentric Height, GM)
I. Blockkoefficient (Cb)
När man säkerställer en tillräcklig kölmarginal (net UKC) och ger anmälan om användning av farled, rekommenderas det att man använder de verktyg som tillhandahålls av Trafikledsverket. Anmälan om användning av farled kan ges som squat-beräkning gjort med Squat Calculator om punkterna D–I. Beräkningen kan delas som en länk eller som en pdf-utskrift skickad per e-post till VTS-centralen. När man använder Squat Calculator räcker det att skriva informationen om punkterna A–C i e-posten.
I Hanko VTS, Helsinki VTS och Kotka VTS övervakningsområde ska anmälan om användning av farled skickas till e-postadressen supervisors.hki@fintraffic.fi. Som rubrik ”Anmälan om användning av farled”.
Visa som PDF-fil