Liikenneilmoitukset
Helsinki VTS:n sektori 1:n työskentelykanava on 71.
Liikenneilmoitusten sisältö:
- Aluksen nimi
- Ilmoittautumispaikan nimi
- Määränpää
- Suunniteltu reitti. Vaihtoehtoisen väylän käytöstä on tehtävä ilmoitus.
Vaaditut ilmoitukset:
- saapumisilmoitus VTS-alueelle
- ilmoitus ennen ankkuroimista
- lähtöilmoitus ennen lähtöä ankkuripaikalta
- ilmoitus kiinnityttyä laituriin
- lähtöilmoitus ennen satamasta lähtöä; Helsingin sataman osalta ks. kohta ”Lähtölupamenettely”
- ilmoitukset alueen ilmoittautumispisteissä, ks. ilmoittautumispisteet alla
Ilmoittautumispisteet:
- 15 minuuttia ennen saapumista Kustaanmiekan- tai Särkänsalmeen
- sivuuttaessa Itätoukin matkalla pohjoiseen
- aluksen on tehtävä ilmoitus rantaväylällä 15 minuuttia ennen Kuivan Hevosen sivuutusta
Paikallisliikenteen ilmoitukset
Paikallisliikenteen alusten, jotka liikennöivät Helsingin edustalla, ja joilla on toimiva ja käytössä oleva automaattinen tunnistusjärjestelmä (AIS), on annettava kohdan Liikenneilmoitukset mukaiset ilmoitukset ainoastaan näkyvyyden ollessa alle yhden meripeninkulman.
Lähtölupamenettely
Helsingin satamasta lähtiessään aluksen on pyydettävä lähtölupa VTS:ltä.
Helsingin Eteläsatama ja Länsisatama
Helsingin Etelä- ja Länsisatamassa lähtöilmoitus annetaan, kun alus on valmis lähtemään liikkeelle 5 minuutin sisällä lähtöilmoituksesta. Länsisatamassa kovan tuulen vallitessa (maksimituuli 15 m/s) alus ei saa lähtölupaa, jos kääntöpaikalla on tai sinne on saapumassa toinen alus, jonka pituus on yli 215 m.
Vuosaaren satama
Vuosaaren satamassa aluksen tulee antaa ilmoitus ollessaan lähtövalmiina. VTS myöntää tai epää lähtöluvan liikennetilanteen mukaan. VTS ei anna lähtölupaa, jos väylällä on satamaan tuleva alus, joka on sivuuttanut Itätoukin, antanut 15 minuutin ilmoituksen Kuiva Hevoseen tai saapunut alueelle idästä toiselta sektorilta. Myönnetty lähtölupa on voimassa 15 minuuttia, jonka aikana aluksen on lähdettävä liikkeelle. Aluksen tulee antaa ilmoitus lähtiessään liikkeelle satamasta. Mikäli alus ei ole valmis lähtemään 15 minuutin kuluessa ja kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueelle on vuoroa odottamassa muuta liikennettä, menettää alus lähtövuoronsa. Tällöin aluksen on pyydettävä uusi lähtölupa VTS:ltä. Lähtölupamenettely koskee myös aluksia, jotka siirtyvät satamassa laituripaikasta toiseen.
Muun kuin julkaistun aikataulun mukaisessa linjaliikenteessä olevan aluksen on annettava alustava lähtöennakko kiinnityttyään. Mikäli saapuessa annettu lähtöennakko tai linjaliikenteen julkaistun aikataulun mukainen lähtöaika muuttuu, on aluksen ilmoitettava siitä VTS:lle mahdollisimman hyvissä ajoin. Jos aluksen lähtö viivästyy ilmoitetusta ennakkoajasta, on aluksen ilmoitettava myös siitä viipymättä VTS:lle. VTS käyttää lähtöennakkotietoja väylänkäytön ennakkosuunnittelun lisäksi satamajäänmurron suunnitteluun. Lähtöennakkomenettely ei koske luotsia käyttäviä aluksia.
Toimintatavat Vuosaaren väylällä
Aluksen ilmoittautuessa Itätoukilla, saapuessa sektori 1:n alueelle idästä tai antaessa ilmoituksen 15 minuuttia ennen Kuiva Hevosta, VTS kertoo kohdattavan liikenteen ja muun aluksen turvallisen kulun kannalta merkittävän tiedon.
VTS suosittelee, että kovan tuulen (keskituuli 13 m/s tai enemmän) vallitessa alukset kohtaavat Vuosaaren väylällä ainoastaan Östra Rödhällenin eteläpuolella. VTS ei porrasta kohtaavaa liikennettä kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueen ulkopuolella, vaan alukset sopivat turvallisesta kohtaamisesta toistensa kanssa.
Tuuliolosuhteiden rajoittaessa väylän käyttöä alukset voivat joutua odottamaan pääsyä väylälle. Tällaisissa tilanteissa aluksella on mahdollisuus hidastaa vauhtiaan turvallisen kohtaamisen varmistamiseksi Östra Rödhällenin eteläpuolella. VTS huolehtii siitä, että alus ei menetä väylänkäyttövuoroaan hidastuksen seurauksena, vaan huomioi liikennettä järjestellessään hidastaneen aluksen normaalin nopeuden mukaisen saapumisajan Itätoukille.
Toimintatavat Länsisataman väylällä
VTS järjestelee Länsisatamaan saapuvaa ja satamasta lähtevää liikennettä alusten ennalta ilmoitettujen aikataulujen mukaisesti.
Satamaan matkalla oleville aluksille ilmoitetaan hyvissä ajoin järjestys, jossa ne pääsevät väylälle. Järjestys perustuu Helsingin satamalta saatuihin, sovittuihin kiinnitysaikoihin.
Kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet
Helsinki VTS Sektori 1:n alueella on seuraavat pysyvät kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet:
- Särkänsalmi: Viittapari Försök ja Länsi-Musta 1 – viitta Särkkä itä latitudien 60º 08,8’ N ja 60º 09,1’ N välillä Särkän väylällä.
- Kustaanmiekan salmi: Latitudien 60º 08,1’ N ja 60º 08,6’ N välillä Kustaanmiekka-Sörnäinen-väylällä.
- Katajaluoto - Lintupaadet: Poiju Katajaluoto - poijupari Lintupaasi ja Tallskär latitudien 60° 06,1′ N ja 60° 06,7′ N välillä Helsingin Länsisataman väylällä.
- Vuosaaren väylän pohjoisosa: Poiju V 13 – poiju V 23 latitudien 60° 11,1’ N ja 60° 12,5’ N välillä Vuosaaren väylällä.
Kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueita ei sovelleta hinaajiin niiden ollessa avustustehtävässä kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueella eikä aluksiin, jotka suorittavat jäänmurtaja-avustusta.
Nopeusrajoitukset
- Latitudilta 60°06,0’P pohjoiseen Helsingin satamaan johtavilla väyläosuuksilla 30 km/h, itärajana Itäkari.
- Helsingin Sataman satama-altaissa ja Klippanin ympärillä 10 km/h.
- Vuosaaren väylällä välillä Östra Rödhällen–Krokholmshället 30 km/h.
- Välillä Krokholmshället–Vuosaaren satama sekä Vuosaaren satamassa 17 km/h.
- Talvikaudella (1.11.–31.3.) Vuosaaren väylän välillä Krokholmshället–Vuosaaren satama on voimassa vuosittain jatkuva nopeusrajoitus 24 km/h.
Ankkurointi
Helsinki VTS:n sektorin 1 alueella ovat seuraavat ankkurointialueet:
1. Helsinki Länsisataman väylä 4710: ankkurointialueen haraussyvyys 13 m (MW 2005). Kulmapisteet (WGS84):
60°01.64'N 025°29.17'E
60°00.15'N 025°28.33'E
59°59.78'N 025°30.92'E
60°01.79'N 025°32.06'E
60°01.64'N 025°29.17'E
Aluksen on aina ilmoitettava ankkuroinnista Suomen aluevesillä sekä VTS:lle että Rajavartiolaitokselle. Aluksen tulee tehdä ilmoitus joko itse tai asiamiehensä kautta. Lisäksi aluevesillä ankkuroivalta alukselta edellytetään sähköisen tulli-ilmoituksen tekemistä, vaikka alus ei olisikaan tulossa Suomen satamaan.
Suomen satamasta lähdettyään aluksen on lisäksi varmistettava Rajavartiolaitokselta, onko ankkurointi Suomen aluevesillä mahdollista. Myös tässä tapauksessa ankkuriin jäävän aluksen on tehtävä sähköinen tulli-ilmoitus.
Turvalaitteet
1. Kaukohallittavat turvalaitteet
Helsinki VTS:n sektorin 1 alueella ei ole kaukohallittavia turvalaitteita.
2. Pysyvät virtuaaliset turvalaitteet (V-AIS-AtoNs)
Helsinki VTS:n sektorin 1 alueella on seuraavat pysyvät virtuaaliset turvalaitteet:
- Ulkomatala 60°01.75'N 025°16.24'E
- Västra Balkan 60°04.01'N 025°19.21'E
3. Vikailmoitukset
Ilmoita havaitsemasi turvalaitteiden viat Helsinki VTS:lle VHF-radiolla kanavalla 71 tai soita Turku Radioon 0800-181818.
Satama-alueet
Helsingin satama
- +358 93 101 621
- port.helsinki@portofhelsinki.fi
- VHF 12
Helsingin satama, Vuosaari
- + 358 (0) 40 129 3745
- shipservice.vuosaari@portofhelsinki.fi
- VHF 12
Luotsipaikat
Helsinki N
60°04.00′N 024°58.20′E
Helsinki S
59°59.00′N 024°56.90′E
Vuosaari
60°04.96′N 025°09.79′E
Väylän käytön ilmoitus
Väylän mitoituksesta poikkeavasta käytöstä on kyse, kun mitoitetun väylätilan riittävyyttä ei voida varmistaa väylän mitoituksen perusteella. Mikäli aluksen staattinen syväys on suurempi kuin väylän mitoitussyväys huomioiden vallitseva vedenkorkeus, aluksen tulee erikseen varmistaa ja osoittaa kölivaran (net UKC) säilyminen sille VTS-keskukselle, jonka valvonta-alueen väylän käytöstä on kyse.
Aluksen liikenteenharjoittajan, asiamiehen tai päällikön on annettava väylän käytön ilmoitus viimeistään 24 h ennen saapumista luotsipaikalle, tai mikäli saapumiseen on alle 24 h, aluksen lähtiessä satamasta kohti Suomen satamaa. Lähtevän aluksen on annettava ilmoitus heti, kun se on mahdollista, viimeistään lähtöilmoituksen yhteydessä.
Väylän käytön ilmoituksen tulee sisältää seuraavat tiedot:
A. Aluksen nimi
B. Mitä väylää tai väylänosaa alus aikoo käyttää mitoituksesta poikkeavalla tavalla
C. Millä mitoituksesta poikkeavalla tavalla väylää tai väylänosaa aiotaan käyttää
D. Perpendikkelipituus ja suurin leveys (LBP, Breadth)
E. Staattinen syväys (Static Draught)
F. Uppouman keskipiste (Centre of Buoyancy, KB)
G. Painopiste (Centre of Gravity, KG)
H. Metasentrinen korkeus (Metacentric Height, GM)
I. Vedenalaisen osan muotokerroin (Block Coefficent, Cb)
Riittävän kölivaran varmistamisessa ja väylän käytön ilmoituksessa suositellaan hyödyntämään Väyläviraston ylläpitämiä työkaluja. Väylän käytön ilmoituksen voi tietojen D–I osalta antaa Väyläviraston työkalulla tehtynä painumalaskelmana, jonka linkki tai pdf-tuloste lähetetään sähköpostilla VTS-keskukselle. Työkalua hyödynnettäessä riittää, että sähköpostiin kirjoitetaan kohtien A–C tiedot.
Hanko VTS:n, Helsinki VTS:n ja Kotka VTS:n alueilla väylän käytön ilmoitus lähetetään sähköpostilla osoitteeseen supervisors.hki@fintraffic.fi. Sähköpostin otsikoksi ”Väylän käytön ilmoitus”.
Näytä PDF-tiedostona