Trafikrapportering
Helsinki VTS sektor 1 använder arbetskanal 71.
Trafikrapportens innehåll:
- Fartygets namn
- Namn på rapporteringspunkten
- Destination
- Avsedd färdväg. Om en alternativ farled används, ska detta rapporteras.
Fartyg ska rapportera:
- då de anlöper ett VTS-område
- före ankring
- vid avgång från ankarplats
- då de förtöjts vid kaj
- före avgång från hamnen; angående Helsingfors hamn se punkt ”Avgångstillstånden"
- vid rapporteringspunkterna i området, se rapporteringspunkterna nedan.
Rapporteringspunkterna:
- Fartyg ska avge rapport 15 minuter före ankomst till sundet Gustavssvärd eller Långörssundet.
- Fartyg på väg mot Nordsjö hamn ska avge rapport när de passerar Östertokan.
- Fartyg på väg längs kustfarleden ska avge rapport 15 minuter innan de passerar Torra Hästen.
Trafikrapportering för lokal trafik
Fartyg i lokaltrafik som trafikerar i Helsingfors och har ett fungerande och aktivt automatiskt identifieringssystem (AIS) avger trafikrapporter enligt Trafikrapportering endast när sikten är mindre än 1 sjömil.
Avgångstillstånden
Före avgång från Helsingfors hamn ska fartyg anhålla om ett avgångstillstånd av VTS.
Helsinki Södra hamnen och Västra hamnen
I Södra hamnen och Västra hamnen i Helsingfors ska avgångsrapport avges då fartyget är klart att avgå inom 5 minuter. I Västra hamnen vid hård vind (maximalt 15 m/s) beviljas fartyget inte avgångstillstånd, om ett annat fartyg, vars längd är över 215 m, befinner sig i manöverutrymmet eller är på väg dit.
Nordsjö hamn
I Nordsjö hamn skall ett startklart fartyg ge en avgångsanmälan. VTS beviljar eller förvägrar avgångstillstånd utgående från trafiksituationen. VTS ger inte avgångstillstånd om det i farleden finns ett fartyg på väg till hamnen och som har passerat Östertokan, har anmält 15 minuter till Torra Hästen eller har anlänt österifrån till området från en annan sektor. Det beviljade avgångstillståndet är i kraft 15 minuter och inom denna tid ska fartyget avgå. Fartyget ska avge rapport då det börjar avgå från hamnen. Om fartyget inte är redo att avgå inom 15 minuter och det finns övrig trafik som väntar på sin tur att gå in i området med mötes- och passerförbud, förlorar fartyget sin avgångstur. Då måste fartyget anhålla om ett nytt avgångstillstånd av VTS. Förfarandet med avgångstillstånd gäller också för fartyg som förflyttar sig från en kajplats till en annan inom hamnområdet.
Alla andra fartyg än de som går i linjetrafik enligt en publicerad tidtabell ska, efter att fartygen förtöjts, avge en preliminär förhandsanmälan om avgång. Om avgångstiden som uppgetts vid ankomsten eller avgångstiden i den för linjetrafiken publicerade tidtabellen ändras, ska fartyget snarast möjligt meddela VTS om detta. Om ett fartyg avgår senare än vad som rapporterats i förhandsanmälan, ska fartyget omedelbart meddela VTS också om detta. VTS använder förhandsuppgifterna för att i förväg kunna planera användningen av farleden samt isbrytningen i hamnen. Förfarandet gällande förhandsanmälan om avgång gäller inte fartyg som använder lots.
Vuosaari farledsförfaranden
Då fartyget ger anmälan vid Östertokan, anländer österifrån till sektor 1-området eller ger anmälan 15 minuter före Torra Hästen, ger VTS information om den mötande trafiken och övrig information som är relevant för fartygets säkra framfart.
Vid hård vind (medelvind 13 m/s eller mer) rekommenderar VTS-myndigheten att fartyg i Nordsjöleden endast möts söder om Östra Rödhällen. VTS reglerar inte mötande trafik utanför området med mötes- och passerförbud, utan fartygen uppmanas komma överens om hur de ska mötas på ett tryggt sätt.
Då vindförhållandena begränsar användningen av farleden kan fartygen bli tvungna att invänta tillträde till farleden. Vid sådana tillfällen har fartyget möjlighet att minska farten för att säkra ett tryggt möte söder om Östra Rödhällen. VTS ombesörjer att fartyget inte som följd av den minskade farten förlorar sin tur att anlöpa farleden, utan beaktar ankomsttiden för fartyget som minskat farten enligt dess normala ankomstfart till Östertokan vid regleringen av fartygstrafiken.
Västra hamnen farledsförfaranden
VTS reglerar den inkommande och avgående trafiken i Västra hamnen i enlighet med tidtabellerna som fartygen meddelat i förväg.
Ingående fartyg informeras i god tid om ordningen i vilken de kan gå in i farleden. Ordningen grundar sig på de överenskomna förtöjningstider som erhållits av Helsingfors hamn.
Mötes- och omkörningsförbudområden
Inom Helsinki VTS sektor 1 område råder permanenta mötesförbud och förbud att passera i följande områden:
- Långörssundet: Bojar Försök och Länsi-Musta 1 – boj Särkkä itä mellan latituderna 60º 08,8’ N and 60º 09,1’ N i Särkkä farleden.
- Gustavssvärd sundet: Mellan latituderna 60º 08,1’ N och 60º 08,6’ N i Kustaanmiekka-Sörnäinen farleden.
- Katajaluoto - Lintupaadet: Boj Katajaluoto - bojar Lintupaasi och Tallskär mellan latituderna 60° 06,1′ N och 60° 06,7′ N i Helsinki Västra hamn farleden.
- Norra delen av Nordsjöleden: Buoy V 13 – buoy V 23 between latitudes 60° 11,1’ N and 60° 12,5’ N i Nordsjöleden.
Områden med mötesförbud och förbud att passera tillämpas inte på bogserbåtar när de är på ett assistansuppdrag i områden med mötesförbud och förbud att passera, eller på fartyg som utför isbrytningstjänster.
Fartbegränsningar
- 30 km/h på farledsavsnitten för ingående fartyg till Helsingfors norrut från latitud 60°06,0’N med Östergrundet som östlig gräns.
- 10 km/h i hamnbassängerna och runt Klippan
- 30 km/h i Nordsjöleden på sträckan Östra Rödhällen–Krokholmshället.
- 17 km/h i Nordsjöleden på avsnittet Krokholmshället–hamnområdet i Nordsjö
- Under vintersäsongen (1.11. -31.3.) är en fartbegränsning 24 km/h i kraft i Nordsjöleden mellan Krokholmshället och Nordsjö hamn.
Ankring
Det finns följande officiella ankringsområden i Helsingfors VTS-sektor 1:
1. Helsinki Västra hamn farled 4710: Ankringsområde ramat djup 13 m (MW 2005). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
60°01.64'N 025°29.17'E
60°00.15'N 025°28.33'E
59°59.78'N 025°30.92'E
60°01.79'N 025°32.06'E
60°01.64'N 025°29.17'E
Ett fartyg ska alltid anmäla både till VTS och till Gränsbevakningsväsendet om förankring i finländskt territorialvatten. Fartyget ska lämna anmälan antingen själv eller genom sitt ombud. Dessutom förutsätts av ett fartyg som förankras i finländskt territorialvatten att det görs en elektronisk tulldeklaration även om fartyget inte är på väg till en finländsk hamn.
Efter att ha lämnat en finländsk hamn ska ett fartyg dessutom kontrollera med Gränsbevakningsväsendet att förankring i finländskt territorialvatten är möjlig. Även i sådana fall ska ett fartyg som förblir förankrat göra en elektronisk tulldeklaration.
Säkerhetsanordningar
1. Fjärrstyrda säkerhetsanordningar
Det finns inga fjärrstyrda säkerhetsanordningar på Helsinki VTS sektor 1 området.
2. Permanenta Virtual AtoNs (V-AIS)
Det finns följande permanenta V-AIS-AtoNs på Helsinki VTS sektor 1 området:
- Ulkomatala 60°01.75'N 025°16.24'E
- Västra Balkan 60°04.01'N 025°19.21'E
3. Felrapportering
Fungerar säkerhetsanordningarna inte? Vänligen informera Helsinki VTS via VHF-radio på kanal 71 eller ring Turku Radio på 0800-181818.
Hamnområden
Port of Helsinki
- +358 93 101 621
- port.helsinki@portofhelsinki.fi
- VHF 12
Port of Helsinki, Nordsjö
- + 358 (0) 40 129 3745
- shipservice.vuosaari@portofhelsinki.fi
- VHF 12
Lotsplatser
Helsingfors N
60°04.00′N 024°58.20′E
Helsingfors S
59°59.00′N 024°56.90′E
Nordsjö
60°04.96′N 025°09.79′E
Anmälan om användning av farled
Användning som avviker från farledens dimensionering refererar till en situation där fartyget framförs på en farled på ett sätt som avviker från dimensioneringen så att farledsrummets tillräcklighet inte kan säkerställas på basis av dimensioneringen. Om fartygets djupgående är större än det med vattenståndet justerade dimensionerade djupgåendet, eller fartyget på annat sätt framförs på farleden på ett sätt som avviker från dimensioneringen, ska fartyget säkerställa att dess så kallade kölmarginal (net UKC) är tillräckligt stor och demonstrera det till den VTS-central som ansvarar för att övervaka farleden.
Fartygets operatör, ombud eller befälhavare ska göra anmälan om användning av farled minst 24 timmar före ankomsten till lotsplatsen eller senast när fartyget lämnar hamnen mot en hamn i Finland. Avgående fartyg ska göra anmälan på motsvarande sätt genast när det är möjligt, men senast i samband med avgångsrapporten innan fartyget avgår.
Anmälan om användning av farled ska innehålla de följande uppgifterna:
A. Fartygets namn
B. Vilken farled eller del av farled fartyget planerar att använda på ett sätt som avviker från farledens dimensionering
C. På vilket sätt användningen avviker från farledens dimensionering
D. Längd mellan perpendiklar (LBP) och fartygsbredd
E. Statisk djupgående (Static Draught)
F. Deplacementcentrums position över köl (Centre of Buoyancy, KB)
G. Masscentrums position över köl (Centre of Gravity, KG)
H. Metacenterhöjd (Metacentric Height, GM)
I. Blockkoefficient (Cb)
När man säkerställer en tillräcklig kölmarginal (net UKC) och ger anmälan om användning av farled, rekommenderas det att man använder de verktyg som tillhandahålls av Trafikledsverket. Anmälan om användning av farled kan ges som squat-beräkning gjort med Squat Calculator om punkterna D–I. Beräkningen kan delas som en länk eller som en pdf-utskrift skickad per e-post till VTS-centralen. När man använder Squat Calculator räcker det att skriva informationen om punkterna A–C i e-posten.
I Hanko VTS, Helsinki VTS och Kotka VTS övervakningsområde ska anmälan om användning av farled skickas till e-postadressen supervisors.hki@fintraffic.fi. Som rubrik ”Anmälan om användning av farled”.
Visa som PDF-fil