Trafikrapportering
Kotka VTS använder arbetskanal 67.
Trafikrapportens innehåll:
- Fartygets namn
- Namn på rapporteringspunkten
- Destination
- Avsedd färdväg. Om en alternativ farled används, ska detta rapporteras.
Fartyg ska rapportera:
- då de anlöper ett VTS-område
- före ankring
- vid avgång från ankarplats
- då de förtöjts vid kaj
- före avgång från hamnen
- vid rapporteringspunkterna i området, se rapporteringspunkterna nedan.
Rapporteringspunkterna:
- 10 minuter före ankomst till Ruotsinsalmi.
Mötes- och omkörningsförbudområden
Inom Kotka VTS område råder permanenta mötesförbud och förbud att passera i följande områden:
- Ruotsinsalmi: Boj Ruotsinsalmi B – randmärke Ruotsinsalmen diktaali 2 mellan latituderna 60° 27,4’ N och 60° 27,95’ N i Ruotsinsalmi farleden.
- Fredrikshamn, Saukko: Boj H 13 – bojen H 18 mellan latituderna 60º 26,2’ N och 60º 27,4’ N i Fredrikshamn farleden.
- Hudö: Bojar Hudö 4 och Täktarn 3 – boj Täktarn 7 mellan latituderna 60° 20,4′ N och 60° 21,4′ N i Lovisa farleden.
- Trollholmen: Boj Mackenzie – boj Kalkgrundet vid gränsen till Loviisa hamn mellan latituderna 60° 23,1′ N och 60° 24,2′ N i Lovisa farleden.
Områden med mötesförbud och förbud att passera tillämpas inte på bogserbåtar när de är på ett assistansuppdrag i områden med mötesförbud och förbud att passera, eller på fartyg som utför isbrytningstjänster.
Ankring
Det finns följande officiella ankringsområden i Kotka VTS område:
1. Mussalo farled 5510: Ankringsområde ramat djup 19 m (MW 2005). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
60°10.99'N 026°19.59'E
60°11.00'N 026°21.22'E
60°11.86'N 026°21.20'E
60°11.85'N 026°19.58'E
60°10.99'N 026°19.59'E
2. Orrengrund-Kotka 5385: Ankringsområde ramat djup 19 m (MW 2005). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
60°08.43'N 026°26.13'E
60°08.44'N 026°28.07'E
60°09.41'N 026°28.05'E
60°09.40'N 026°26.11'E
60°08.43'N 026°26.13'E
3. Loviisa farled 5345: Ankringsområde ramat djup 11 m (MW2005). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
60°22.01'N 026°17.26'E
60°21.53'N 026°18.26'E
60°22.10'N 026°17.70'E
60°22.61'N 026°17.18'E
60°22.34'N 026°16.58'E
60°22.33'N 026°16.61'E
60°22.01'N 026°17.26'E
4. Haapasaari farled 5730: Ankringsområde ramat djup 9,2 m (MW2005). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
60°17.93'N 027°11.21'E
60°18.31'N 027°10.57'E
60°18.11'N 027°10.49'E
60°17.77'N 027°11.09'E
60°17.93'N 027°11.21'E
5. Hamina farled 5507: Ankringsområde ramat djup 13,8 m (MW2005). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
60°25.32'N 027°15.53'E
60°26.21'N 027°16.00'E
60°26.09'N 027°15.38'E
60°25.57'N 027°15.10'E
60°25.32'N 027°15.53'E
6. Hamina farled 5507: Ankringsområde ramat djup 13,5 m (MW2005). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
60°28.64'N 027°15.27'E
60°28.97'N 027°15.30'E
60°29.13'N 027°14.87'E
60°29.04'N 027°14.23'E
60°28.64'N 027°15.27'E
Ett fartyg ska alltid anmäla både till VTS och till Gränsbevakningsväsendet om förankring i finländskt territorialvatten. Fartyget ska lämna anmälan antingen själv eller genom sitt ombud. Dessutom förutsätts av ett fartyg som förankras i finländskt territorialvatten att det görs en elektronisk tulldeklaration även om fartyget inte är på väg till en finländsk hamn.
Efter att ha lämnat en finländsk hamn ska ett fartyg dessutom kontrollera med Gränsbevakningsväsendet att förankring i finländskt territorialvatten är möjlig. Även i sådana fall ska ett fartyg som förblir förankrat göra en elektronisk tulldeklaration.
Säkerhetsanordningar
1. Fjärrstyrda säkerhetsanordningar
I 15,3 m farleden mellan Kiviletto och Mussalo kan VTS på begäran öka ljusstyrkan på säkerhetsanordningarna.
2. Permanenta Virtual AtoNs (V-AIS)
Det finns inga permanenta V-AIS-AtoNs på Kotka VTS området.
3. Felrapportering
Fungerar säkerhetsanordningarna inte? Vänligen informera Kotka VTS via VHF-radio på kanal 67 eller ring Turku Radio på 0800-181818.
Anmälan om användning av farled
Användning som avviker från farledens dimensionering refererar till en situation där fartyget framförs på en farled på ett sätt som avviker från dimensioneringen så att farledsrummets tillräcklighet inte kan säkerställas på basis av dimensioneringen. Om fartygets djupgående är större än det med vattenståndet justerade dimensionerade djupgåendet, eller fartyget på annat sätt framförs på farleden på ett sätt som avviker från dimensioneringen, ska fartyget säkerställa att dess så kallade kölmarginal (net UKC) är tillräckligt stor och demonstrera det till den VTS-central som ansvarar för att övervaka farleden.
Fartygets operatör, ombud eller befälhavare ska göra anmälan om användning av farled minst 24 timmar före ankomsten till lotsplatsen eller senast när fartyget lämnar hamnen mot en hamn i Finland. Avgående fartyg ska göra anmälan på motsvarande sätt genast när det är möjligt, men senast i samband med avgångsrapporten innan fartyget avgår.
Anmälan om användning av farled ska innehålla de följande uppgifterna:
A. Fartygets namn
B. Vilken farled eller del av farled fartyget planerar att använda på ett sätt som avviker från farledens dimensionering
C. På vilket sätt användningen avviker från farledens dimensionering
D. Längd mellan perpendiklar (LBP) och fartygsbredd
E. Statisk djupgående (Static Draught)
F. Deplacementcentrums position över köl (Centre of Buoyancy, KB)
G. Masscentrums position över köl (Centre of Gravity, KG)
H. Metacenterhöjd (Metacentric Height, GM)
I. Blockkoefficient (Cb)
När man säkerställer en tillräcklig kölmarginal (net UKC) och ger anmälan om användning av farled, rekommenderas det att man använder de verktyg som tillhandahålls av Trafikledsverket. Anmälan om användning av farled kan ges som squat-beräkning gjort med Squat Calculator om punkterna D–I. Beräkningen kan delas som en länk eller som en pdf-utskrift skickad per e-post till VTS-centralen. När man använder Squat Calculator räcker det att skriva informationen om punkterna A–C i e-posten.
I Hanko VTS, Helsinki VTS och Kotka VTS övervakningsområde ska anmälan om användning av farled skickas till e-postadressen supervisors.hki@fintraffic.fi. Som rubrik ”Anmälan om användning av farled”.
Hamnområden
Fredrikshamn och Kotka
I hamnområdet skall fartyg lyssna på VHF-kanal 11 och i hamnområdet i Fredrikshamn VHF-kanal 12.
Ankomstrapporter per telefon (eller VHF):
- Fartyg som anlöper delar av hamnen i Fredrikshamn och Kotka ska rapportera till skiftesförmannen på lotsplatsen.
- Dessutom ska fartyg på väg till Hietanen, Hietanens södra kaj, Stamhamnen och Sunilakajen meddela skiftesförmannen när de passerar Mussalö.
- Om ytterligare rapporter för fartyg som går till Fredrikshamn överenskommes i samband med den första rapporteringen.
När fartyget avgår ska en beställning av losskastning göras till skiftesförmannen senast två timmar före avgång.
I området ska hamnordningen för HaminaKotka Satama, hamnens allmänna anvisningar och hamnens övriga regler följas.
Det är förbjudet att använda ankare vid kajerna.
Kontaktuppgifter till jourhavande skiftesförmannen för fartygstrafiken i hamnen (jour 24/7):
- telefon +358 20 790 8840
- e-post dutyofficer@haminakotka.fi
- VHF-kanal 11
Lotsplatser
Aspö (Haapasaari)
60°15.05′N 027°16.90′E
Kotka Fyr
60°10.01′N 026°36.20′E
Orrengrund N
60°16.80′N 026°26.00′E
Orrengrund S
60°14.30′N 026°25.36′E
Santio
60°26.71′N 027°41.76′E
Visa som PDF-fil