Trafikrapportering
Archipelago VTS använder arbetskanal VHF 71.
Trafikrapportens innehåll:
- Fartygets namn
- Namn på rapporteringspunkten
- Destination
- Planerad rutt. Om en alternativ farled används, ska detta rapporteras.
Fartyg ska rapportera:
- Då de anlöper ett VTS-område
- Före ankring
- Vid avgång från ankarplats
- Då de förtöjts vid kaj
- Före avgång från hamnen; angående Åbo och Nådendal hamnar se punkt ”Proceduren med avgångstillstånd i Åbo och Nådendal hamn”.
- På rapporteringspunkterna i området
- 20 minuter innan de passerar följande punkter:
- Fagerholm
- Lövskär
- Smörgrund
- Hylkkari*
- Ljungö, västgående fartyg meddelar den valda rutten
- Ledsund eller söder om Ledskär, östgående fartyg meddelar den valda rutten
- Fläckgrund**
- Askgrund
- Marhällan eller Korsö***
- Fartyg ska därtill ge rapport då de passerar följande punkter:
* Sydgående fartyg ska rapportera 20 minuter innan de passerar Hylkkari till Archipelago VTS på kanal 71.
* Nordgående fartyg ska rapportera 20 minuter innan de passerar Hylkkari till West Coast VTS på kanal 9.
** Västgående fartyg ska rapportera 20 minuter innan de passerar Fläckgrund till Archipelago VTS på kanal 71.
** Ostgående fartyg ska rapportera 20 minuter innan de passerar Fläckgrund till Hanko VTS på kanal 67.
*** Fartyg som är på väg mot Mariehamn ska rapportera 20 minuter innan de passerar antingen Marhällan eller Korsö beroende på vilken farled de kommer använda. Avgående fartyg från Mariehamn skall meddela val av farled då de rapporterar avgång.
- Fartyg ska därtill ge rapport då de passerar följande punkter:
- Orhisaari, enbart västgående fartyg meddelar den planerade rutten
- Fartyg ska rapportera 10 minuter före de passerar Långnäs.
- Fartyg ska rapportera 10 minuter innan det anländer till, lämnar eller korsar en farled för handelssjöfarten.
Avgångstillstånden
Före avgång från Åbo hamn eller Nådendal hamn måste fartyget anhålla om ett avgångstillstånd.
Avgångstillståndet som beviljas av VTS är i kraft i 20 minuter, inom vilken tid fartyget ska påbörja sin avgång.
Fartyget ska avge rapport då det börjar avgå från hamnen. Om fartygets avgång försenas, måste det anhålla om ett nytt avgångstillstånd. Undantag utgör avgång från Aura å, se punkt ”Hamnområden - Åbo”.
Mötes- och omkörningsförbudområden
Inom Archipelago VTS område råder permanenta mötesförbud och förbud att passera i följande områden:
- Lövskär: Bojar Lövskär och Baggisgrundet – boj Kristina mellan longituderna 021º 43,3’ E och 021º 45,2’ E i Utö-Naantali farleden.
- Ledsund: Boj Remmargrundet – boj Storgrundet mellan longituderna 020° 09,7’ E och 020° 11,8′ E i Ledskär parallella farleden.
- Väst Prästskär: Bojar Prästkär 3 och Prästkär 4 – randmärke Finngrund och boj Prästskärsgrund mellan latituderna 60° 03,0′ N och 60° 03,6′ N i Ledskär parallella farleden.
- Öst Prästskär: Bojar Strömmingsgrundet och Prästskärskobben – boj Prästkär Itä mellan latituderna 60° 02,6′ N och 60° 03,5′ N i Nyhamn-Rödskär farleden. Förbuden gäller inte möten eller passeringar där åtminstone den ena parten är ett fartyg vars största längd understiger 45 meter.
- Ljungö: Boj Sånöklubb – sektorfyr Ljungö mellan longituderna 020º 40,7’ E och 020º 42,0’ E i Nyhamn-Rödskär farleden.
- Hjulgrund: Bojar Apotekaren – Inre Julholmskläppen mellan longituderna 020º 22,2’ E och 020º 23,5’ E i Apteekkari farleden.
- Rönngrund: Boj Paukut – Boj Kruununmaa mellan latituderna 60º 17,3’ N och 60º 16,3’ N i Isokari-Lövskär farleden.
- Kungsholm: Randmärke Kungsholm – boj Skäri mellan latituderna 60° 29,7′ N och 60° 30,4′ N i Isokari-Lövskär farleden. Förbuden gäller inte möten eller passeringar där åtminstone den ena parten är ett fartyg vars största längd understiger 45 meter.
- Suntinkari - Nuhja: Bojar Suntinkari och Ruuhikivikko – Nuhja mellan longituderna 021° 19,0′ E och 021° 22,1′ E i Hepokari farleden.
Områden med mötesförbud och förbud att passera tillämpas inte på bogserbåtar när de är på ett assistansuppdrag i områden med mötesförbud och förbud att passera, eller på fartyg som utför isbrytningstjänster.
I Turku Hamn:
Kuuva fyr (60º24,4’N 022º07,5’O)–Jänissaari fyr (60º25,3’N 022º10,9’O)
- Förbudet gäller inte möten mellan små förbindelsefartyg, vattenbussar, charterfartyg, myndigheternas båtar, farleds- eller oljebekämpningsfartyg, fiskefartyg eller hamnbogserare. Större fartygs framfart får inte hindras.
Jänissaari fyr–Åbo hamn
- Förbudet gäller inte lastfartyg av en sådan storleksklass att de tryggt kan mötas (fartyg med LOA under 100 m). Därtill förutsätts det att lastfartygen sinsemellan har kommit överens om mötet och att vart och ett av fartygen har gått med på att mötas. Mötet kräver också ett tillstånd från VTS:en.
- Förbudet gäller inte möten mellan små förbindelsefartyg, vattenbussar, charterfartyg, myndigheternas båtar, farleds- eller oljebekämpningsfartyg, fiskefartyg eller hamnbogserare. De behöver varken komma överens om mötet eller få tillstånd från VTS.
Pansioleden, farledsavsnittet från Åbo hamnområdes västra gräns till olje- och färjhamnen i Pansio samt farleden till varvet i Perno
- Mötesförbud för stora tankfartyg.
- Tankfartyg med LOA under 50 m får mötas i farleden.
Lateleden i Åbo hamnområde
- Mötesförbud för alla fartyg
Isbrytare eller hamnbogserare som assisterar vintersjöfarten kan i punkterna 7–10 avvika från de nämnda mötesförbuden, då det gäller assistans som inte orsakar fara för annan trafik. I dessa fall måste de ändå kontakta VTS:en.
Fartbegränsningar
- I Apotekarfarleden mellan boj Märrskär och boj Julkläpp 24 km/h
- Smörgrund–Keitsor 28 km/h
- Keitsor–Lilla Björnholm 32 km/h
- I närheten av Korpo-färjan (Retais nedre–Holstasnäs) 16 km/h
- Stormälö–Haverö 28 km/h
- Notgrund–Ajonpää 22 km/h
- Notgrund–Kuuva 26 km/h
- Kuuva–Boj T18A 16 km/h
- Boj T18A–Åbo 11 km/h
- Svartholm–Hallonholm 22 km/h
- Tallholm–Hallonholm 22 km/h
- Maanpää–Jänissaari i farleden Pukinsalmi 46 km/h
Ankring
Ett fartyg ska alltid anmäla både till VTS och till Gränsbevakningsväsendet om förankring i finländskt territorialvatten. Fartyget ska lämna anmälan antingen själv eller genom sitt ombud. Dessutom förutsätts av ett fartyg som förankras i finländskt territorialvatten att det görs en elektronisk tulldeklaration även om fartyget inte är på väg till en finländsk hamn.
Efter att ha lämnat en finländsk hamn ska ett fartyg dessutom kontrollera med Gränsbevakningsväsendet att förankring i finländskt territorialvatten är möjlig. Även i sådana fall ska ett fartyg som förblir förankrat göra en elektronisk tulldeklaration.
Ankring vid Ajonpää ankringsområde (Nådendal hamn):
- Det får bara finnas ett fartyg i gången i ankringsområdet
- Största tillåtna längd (LOA) är 120 m
- Ankring sker med tillstånd av Archipelago VTS
- Ankringsområdet är avsett för kortvarig, högst 12 timmars ankring. Om ankringstiden överskrider 12 timmar, krävs ett nytt tillstånd av Archipelago VTS.
- Fartygen ska be om avgångstillstånd från ankringsområdet 20 minuter innan ankaret lättas
- Fartyg till ankars ska försäkra sig om att fartyget inte under några omständigheter driver in i farledsområdet.
- Vindens hastighet får vara högst 15 m/s då ankringsområdet används
Säkerhetsanordningar
1. Fjärrstyrda säkerhetsanordningar
I farleden mellan Långnäs och Färjsundet (Godby) kan VTS:en på begäran öka ljusstyrkan på säkerhetsanordningarna.
2. Permanenta Virtual AtoNs (V-AIS)
Det finns inga permanenta V-AIS-AtoNs på Archipelago VTS området:
3. Felrapportering
Fungerar säkerhetsanordningarna inte? Vänligen informera Archipelago VTS via VHF-radio på kanal 71 eller ring Turku Radio på 0800-181818.
Anmälan om användning av farled
Användning som avviker från farledens dimensionering refererar till en situation där fartyget framförs på en farled på ett sätt som avviker från dimensioneringen så att farledsrummets tillräcklighet inte kan säkerställas på basis av dimensioneringen. Om fartygets djupgående är större än det med vattenståndet justerade dimensionerade djupgåendet, eller fartyget på annat sätt framförs på farleden på ett sätt som avviker från dimensioneringen, ska fartyget säkerställa att dess så kallade kölmarginal (net UKC) är tillräckligt stor och demonstrera det till den VTS-central som ansvarar för att övervaka farleden.
Fartygets operatör, ombud eller befälhavare ska göra anmälan om användning av farled minst 24 timmar före ankomsten till lotsplatsen eller senast när fartyget lämnar hamnen mot en hamn i Finland. Avgående fartyg ska göra anmälan på motsvarande sätt genast när det är möjligt, men senast i samband med avgångsrapporten innan fartyget avgår.
Anmälan om användning av farled ska innehålla de följande uppgifterna:
A. Fartygets namn
B. Vilken farled eller del av farled fartyget planerar att använda på ett sätt som avviker från farledens dimensionering
C. På vilket sätt användningen avviker från farledens dimensionering
D. Längd mellan perpendiklar (LBP) och fartygsbredd
E. Statisk djupgående (Static Draught)
F. Deplacementcentrums position över köl (Centre of Buoyancy, KB)
G. Masscentrums position över köl (Centre of Gravity, KG)
H. Metacenterhöjd (Metacentric Height, GM)
I. Blockkoefficient (Cb)
När man säkerställer en tillräcklig kölmarginal (net UKC) och ger anmälan om användning av farled, rekommenderas det att man använder de verktyg som tillhandahålls av Trafikledsverket. Anmälan om användning av farled kan ges som squat-beräkning gjort med Squat Calculator om punkterna D–I. Beräkningen kan delas som en länk eller som en pdf-utskrift skickad per e-post till VTS-centralen. När man använder Squat Calculator räcker det att skriva informationen om punkterna A–C i e-posten.
I Archipelago VTS, Bothnia VTS, Saimaa VTS och West Coast VTS övervakningsområde ska anmälan om användning av farled skickas till e-postadressen supervisors.west@fintraffic.fi. Som rubrik ”Anmälan om användning av farled”.
Hamnområden
Åbo
Fartyg ska rapportera till Åbo hamn två timmar före ankomst till hamnen. Fartygstjänster beställs av Åbo hamn.
Fartyg som trafikerar enligt tidtabell i regelbunden linjetrafik har företräde.
Fartyg med en längd över 24 meter som avgår från Aura å avger avgångsrapport till Archipelago VTS på kanal 71. Övrig radiotrafik i hamnområdet sker i första hand på kanal 12.
För att byta kajplats och vända vid kajen i hamnområdet krävs det tillstånd av Åbo hamn. För att använda ankare krävs det tillstånd av VTS.
Åbo stads hamnordning och hamndirektiven ska följas i området.
Hamnens kontaktuppgifter 24 h:
- telefon +358 2 2674 122
- e-post satamavalvonta@portofturku.fi
- VHF-kanal 12 (ingen jour, passas vid losskastning och förtöjning)
Nådendal
I hamnområdet ska fartyg lyssna på VHF-kanal 11.
Fartyg som passerar Neste Ab:s oljehamn ska hålla ett säkert avstånd till hamnen (se kartan). Av säkerhetsskäl är en tillfällig överskridning av hamnområdesgränsen tillåten om Archipelago VTS gett sitt tillstånd eller rekommenderat detta. Fartygen ska ändå alltid meddela om överskridningen till VTS.
Fartyg som trafikerar enligt tidtabell i regelbunden linjetrafik har företräde.
Nådendals stads hamnordning och hamndirektiven ska följas i området.
Fartygstjänster beställs av Nådendals hamn.
Hamnbevakning, kontaktuppgifter:
- telefon +358 44 733 4550
- e-post satama@portofnaantali.fi
- VHF-kanal 11
Lotsplatser
Fläckgrund
59°52.90′N 022°48.45′E
Isokari S
60°42.10′N 020°59.90′E
Isokari N
60°44.53′N 020°54.51′E
Lillmälö
60°13.84′N 022°06.61′E
Marhällan
60°0.96′N 019°50.05′E
Nyhamn
59°56.30′N 019°56.30′E
Utö A
59°42.73′N 021°20.32′E
Utö B
59°45.50′N 021°21.00′E
Utö C
59°47.00′N 021°20.75′E
Visa som PDF-fil