Trafikrapportering
Hanko VTS använder arbetskanal 67.
Trafikrapportens innehåll:
- Fartygets namn
- Namn på rapporteringspunkten
- Destination
- Avsedd färdväg. Om en alternativ farled används, ska detta rapporteras.
Fartyg ska rapportera:
- då de anlöper ett VTS-område
- före ankring
- vid avgång från ankarplats
- då de förtöjts vid kaj
- före avgång från hamnen.
- vid rapporteringspunkterna i området, se rapporteringspunkterna nedan.
Rapporteringspunkterna:
- Vid ankomst från Barösundshållet ska rapport avges 20 minuter innan Koverharleden (Nyberskan) passeras.
- Ostgående fartyg ska rapportera 20 minuter innan de passerar Fläckgrund till Hanko VTS på kanal 67.
- Västgående fartyg ska rapportera 20 minuter innan de passerar Fläckgrund till Archipelago VTS på kanal 71.
Mötes- och omkörningsförbudområden
Inom Hanko VTS område råder permanenta mötesförbud och förbud att passera i följande områden:
- Nybergskan - Skomarskär: Sektorfyr Nybergskan – bojar Brännskär och Skomakarskär mellan latituderna 59° 50,5’ N och 59° 50,8’ N i Lappohja farleden.
- Smörsten - Norra Klippingen: Boj Skogskärsport – boj Norra Klippingen mellan latituderna 59° 49,3’ N och 59° 50,0’ N i Utö-Hanko farleden (östra delen).
- Albertsklackarna: Boj Östertistron – boj Granskär mellan longituderna 022° 54,7’ E och 022° 52,9’ E i Utö-Hanko farleden (östra delen).
- Kistskär - Tulliniemi: Bojar Kistskär SV och Måsgrundet – bojar Tulliniemi och Lilla Ankargrundet mellan longituderna 022° 52,5' E och 022° 54,8' E i Kistskär–Tulliniemi farleden.
Områden med mötesförbud och förbud att passera tillämpas inte på bogserbåtar när de är på ett assistansuppdrag i områden med mötesförbud och förbud att passera, eller på fartyg som utför isbrytningstjänster.
Ankring
Det finns följande officiella ankringsområden i Hanko VTS området:
1. Hanko farled 4110: Ankringsområde ramat djup 19 m (MW 2005). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
59°39.76'N 022°57.54'E
59°39.78'N 022°59.46'E
59°40.75'N 022°59.43'E
59°40.73'N 022°57.51'E
59°39.76'N 022°57.54'E
2. Lappohja farled 4195: Ankringsområde ramat djup 19 m (MW 2005). Hörnpunktskoordinater (WGS84):
59°40.17'N 023°17.54'E
59°40.18'N 023°19.46'E
59°41.15'N 023°19.44'E
59°41.14'N 023°17.52'E
59°40.17'N 023°17.54'E
Ett fartyg ska alltid anmäla både till VTS och till Gränsbevakningsväsendet om förankring i finländskt territorialvatten. Fartyget ska lämna anmälan antingen själv eller genom sitt ombud. Dessutom förutsätts av ett fartyg som förankras i finländskt territorialvatten att det görs en elektronisk tulldeklaration även om fartyget inte är på väg till en finländsk hamn.
Efter att ha lämnat en finländsk hamn ska ett fartyg dessutom kontrollera med Gränsbevakningsväsendet att förankring i finländskt territorialvatten är möjlig. Även i sådana fall ska ett fartyg som förblir förankrat göra en elektronisk tulldeklaration.
Säkerhetsanordningar
1. Fjärrstyrda säkerhetsanordningar
I Hangö hamn kan VTS på begäran öka ljusstyrkan på säkerhetsanordningarna.
2. Permanenta Virtual AtoNs (V-AIS)
Det finns följande permanenta V-AIS-AtoNs på Hanko VTS området:
- Hanko No 10 59° 48,54'N 022° 54.27'E
3. Felrapportering
Fungerar säkerhetsanordningarna inte? Vänligen informera Hanko VTS via VHF-radio på kanal 67 eller ring Turku Radio på 0800-181818.
Lotsplatser
Hanko S
59°42.50′N 023°05.80′E
Hanko N
59°46.87′N 023°00.31′E
Anmälan om användning av farled
Användning som avviker från farledens dimensionering refererar till en situation där fartyget framförs på en farled på ett sätt som avviker från dimensioneringen så att farledsrummets tillräcklighet inte kan säkerställas på basis av dimensioneringen. Om fartygets djupgående är större än det med vattenståndet justerade dimensionerade djupgåendet, eller fartyget på annat sätt framförs på farleden på ett sätt som avviker från dimensioneringen, ska fartyget säkerställa att dess så kallade kölmarginal (net UKC) är tillräckligt stor och demonstrera det till den VTS-central som ansvarar för att övervaka farleden.
Fartygets operatör, ombud eller befälhavare ska göra anmälan om användning av farled minst 24 timmar före ankomsten till lotsplatsen eller senast när fartyget lämnar hamnen mot en hamn i Finland. Avgående fartyg ska göra anmälan på motsvarande sätt genast när det är möjligt, men senast i samband med avgångsrapporten innan fartyget avgår.
Anmälan om användning av farled ska innehålla de följande uppgifterna:
A. Fartygets namn
B. Vilken farled eller del av farled fartyget planerar att använda på ett sätt som avviker från farledens dimensionering
C. På vilket sätt användningen avviker från farledens dimensionering
D. Längd mellan perpendiklar (LBP) och fartygsbredd
E. Statisk djupgående (Static Draught)
F. Deplacementcentrums position över köl (Centre of Buoyancy, KB)
G. Masscentrums position över köl (Centre of Gravity, KG)
H. Metacenterhöjd (Metacentric Height, GM)
I. Blockkoefficient (Cb)
När man säkerställer en tillräcklig kölmarginal (net UKC) och ger anmälan om användning av farled, rekommenderas det att man använder de verktyg som tillhandahålls av Trafikledsverket. Anmälan om användning av farled kan ges som squat-beräkning gjort med Squat Calculator om punkterna D–I. Beräkningen kan delas som en länk eller som en pdf-utskrift skickad per e-post till VTS-centralen. När man använder Squat Calculator räcker det att skriva informationen om punkterna A–C i e-posten.
I Hanko VTS, Helsinki VTS och Kotka VTS övervakningsområde ska anmälan om användning av farled skickas till e-postadressen supervisors.hki@fintraffic.fi. Som rubrik ”Anmälan om användning av farled”.
Visa som PDF-fil