Trafikrapportering
Bothnia VTS använder arbetskanal 67.
Trafikrapportens innehåll:
- Fartygets namn
- Namn på rapporteringspunkten
- Destination
- Planerad rutt. Om en alternativ farled används, ska detta rapporteras.
Fartyg ska rapportera:
- då de anlöper ett VTS-område
- före ankring
- vid avgång från ankarplats
- då de förtöjts vid kaj
- före avgång från hamnen; angående Jakobstads och Uleåborgs hamnar se punkt ”Avgångstillstånden".
Under den tid som anges i instruktionerna för vintersjöfarten avger fartyg med någon finsk hamn i Bottniska viken som destination föranmälan 20 sjömil före Nordvalens fyr, vars koordinater är 63º 32,15’ N och 020º 46,60’ E.
Avgångstillstånden
Före avgång från Jakobstads och Uleåborgs hamnar ska fartyg anhålla om ett avgångstillstånd av VTS.
Avgångstillståndet som beviljas av VTS är i kraft i 20 minuter. Fartyget ska avge rapport då det börjar avgå från hamnen.
Om fartygets avgång försenas, måste det anhålla om ett nytt avgångstillstånd.
Vid behov bestämmer hamnen både avgångs- och ankomstsordningen i Jakobstads hamn.
Mötes- och omkörningsförbudområden
Inom Bothnia VTS område råder permanenta mötesförbud och förbud att passera i följande områden:
- Torneå: Hamnbassäng – bojparet T27 och T28 mellan latituderna 65º 44,8’ N och 65º 43,2’ N i farleden Tornio–Röyttä.
- Torneå: Europa-kröken, mellan randmärke Europa och bojen T18 mellan latituderna 60º 39,8’ N och 60º 40,4’ N i farleden Tornio–Röyttä.
- Torneå: I den trånga passagen vid Keila, mellan bojarna T5 och T7 mellan longituderna 024º 20,8’ E och 021º 18,9’ E i farleden Tornio–Röyttä.
- Kemi: Ajos hamn – bojen Inakari 1 mellan latituderna 65º 39,2’ N och 65º 38,6’ N i farleden Kemi–Ajos.
- Kemi: Bojarna Ke 5 – Inakari 1 mellan latituderna 65° 35,9′ N och 65° 38,6′ N i farleden Kemi–Ajos. Gäller endast mötes- och omkörningssituationer där minst ett av fartygen har största längd på minst 200 meter.
- Kemi: Veitsiluoto hamn – väster om Ajoskrunni mellan latituderna 65º 40,9’ N och 65º 37,8’ N i farleden Veitsiluoto.
- Uleåborg: Suumatala, boj Oulu 5 – randmärke Hammasmatala mellan longituderna 024º 50,5’ E och 024º 53,1’ E i farleden Oulu 1–Kattilankalla.
- Uleåborg: Löyhänmutka farledsområde mellan Hookana och randmärke Löyhänmutka mellan latituderna 65º 07,3’ N och 65º 06,8’ N i farleden Oulu–Kemi.
- Uleåborg: Hamninloppet, Kyrönkari – Oulu hamn mellan longituderna 025º 20,8’ E och 025º 23,5’ E i farleden Oulu.
- Uleåborg: Bojsparet O5 och O6 – O9 och O10 mellan longituderna 024° 45,0′ E och 024° 47,6′ E i farleden Oulu.
- Brahestad: Elkonredi – randmärke Johan mellan longituderna 024º 22,3’ E och 024º 16,9’ E i farleden Raahe.
- Kalajoki: Boj Ulkopauha – hamngränsen mellan latituderna 64º 14,7' N och 64º 13,6' N i farleden Kalajoki-Rahja.
- Karleby: Radarmärke Pietarinkanta – bojsparet K 12 och K 13 mellan latituderna 63º 59,8’ N och 63º51,9’ N i farleden Kokkola. Gäller endast mötes- och omkörningssituationer där minst ett av fartygen har största längd på minst 200 meter.
- Karleby: Bojsparet Bagdamatala och Taulukari E – bojsparet Aallonmurt LÄ och Fasadi mellan latituderna 63° 51,7' N och 63° 51,2’ E i farleden Kokkola Kantasatama.
- Jakobstad: Kallan, Bojarna Pietarsaari 1 – Pietarsaari 3 mellan longituderna 022° 30,9′ E och 022° 32,2′ E i farleden Pietarsaari.
- Jakobstad: Pietarsaari hamn – Ådö ön mellan longituderna 022º 41,0’ E och 022º 37,9’ E i farleden Pietarsaari.
Fartbegränsningar
- 12,5 m farleden i Uleåborg mellan longituderna 025° 12,2’ E och 025° 06,0’ E gäller en fartbegränsning på 12 knop (22 km/h).
Ankring
Ett fartyg ska alltid anmäla både till VTS och till Gränsbevakningsväsendet om förankring i finländskt territorialvatten. Fartyget ska lämna anmälan antingen själv eller genom sitt ombud. Dessutom förutsätts av ett fartyg som förankras i finländskt territorialvatten att det görs en elektronisk tulldeklaration även om fartyget inte är på väg till en finländsk hamn.
Efter att ha lämnat en finländsk hamn ska ett fartyg dessutom kontrollera med Gränsbevakningsväsendet att förankring i finländskt territorialvatten är möjlig. Även i sådana fall ska ett fartyg som förblir förankrat göra en elektronisk tulldeklaration.
Säkerhetsanordningar
1. Fjärrstyrda säkerhetsanordningar
På begäran, Bothnia VTS kan:
- sätta på sändning av virtuella AIS utmärkning mellan Uleåborg och lotsplatsen i 12,5 m farleden.
- öka ljusstyrkan på säkerhetsanordningarna i 14 m farleden till Karleby.
2. Permanenta Virtual AtoNs (V-AIS)
Det finns inga permanenta V-AIS-AtoNs på Bothnia VTS området.
3. Felrapportering
Fungerar säkerhetsanordningarna inte? Vänligen informera Bothnia VTS via VHF-radio på kanal 67 eller ring Turku Radio på 0800-181818.
Anmälan om användning av farled
Användning som avviker från farledens dimensionering refererar till en situation där fartyget framförs på en farled på ett sätt som avviker från dimensioneringen så att farledsrummets tillräcklighet inte kan säkerställas på basis av dimensioneringen. Om fartygets djupgående är större än det med vattenståndet justerade dimensionerade djupgåendet, eller fartyget på annat sätt framförs på farleden på ett sätt som avviker från dimensioneringen, ska fartyget säkerställa att dess så kallade kölmarginal (net UKC) är tillräckligt stor och demonstrera det till den VTS-central som ansvarar för att övervaka farleden.
Fartygets operatör, ombud eller befälhavare ska göra anmälan om användning av farled minst 24 timmar före ankomsten till lotsplatsen eller senast när fartyget lämnar hamnen mot en hamn i Finland. Avgående fartyg ska göra anmälan på motsvarande sätt genast när det är möjligt, men senast i samband med avgångsrapporten innan fartyget avgår.
Anmälan om användning av farled ska innehålla de följande uppgifterna:
A. Fartygets namn
B. Vilken farled eller del av farled fartyget planerar att använda på ett sätt som avviker från farledens dimensionering
C. På vilket sätt användningen avviker från farledens dimensionering
D. Längd mellan perpendiklar (LBP) och fartygsbredd
E. Statisk djupgående (Static Draught)
F. Deplacementcentrums position över köl (Centre of Buoyancy, KB)
G. Masscentrums position över köl (Centre of Gravity, KG)
H. Metacenterhöjd (Metacentric Height, GM)
I. Blockkoefficient (Cb)
När man säkerställer en tillräcklig kölmarginal (net UKC) och ger anmälan om användning av farled, rekommenderas det att man använder de verktyg som tillhandahålls av Trafikledsverket. Anmälan om användning av farled kan ges som squat-beräkning gjort med Squat Calculator om punkterna D–I. Beräkningen kan delas som en länk eller som en pdf-utskrift skickad per e-post till VTS-centralen. När man använder Squat Calculator räcker det att skriva informationen om punkterna A–C i e-posten.
I Archipelago VTS, Bothnia VTS, Saimaa VTS och West Coast VTS övervakningsområde ska anmälan om användning av farled skickas till e-postadressen supervisors.west@fintraffic.fi. Som rubrik ”Anmälan om användning av farled”.
Hamnområden
Uleåborg
I hamnområdet skall fartyg lyssna på VHF-kanal 12. Fartygstjänster beställs av Uleåborgs hamn. Uleåborgs hamns hamnordning och hamndirektiven skall följas i området.
Hamnbevakning:
- telefon +358 (0)44 703 2759
- e-post satamavalvojat@ouluport.com
- VHF-kanal 12
Jakobstad
Jakobstads hamns hamnordning och hamndirektiven skall följas i området.
Hamnbevakning:
- telephone +358 6 723 1388 (24/7)
- e-mail portcontrol@portofpietarsaari.fi
- VHF-kanal 16 & 13 (ingen jour, passas vid losskastning och förtöjning)
Lotsplatser
Kalajoki
64°15.50′N 023°30.00′E
Kemi N
65°33.10′N 024°26.90′E
Kemi S
65°29.28′N 024°19.02′E
Karleby
64°00.53′N 022°49.09′E
Uleåborg N
65°10.95′N 024°18.00′E
Uleåborg S
65°05.64′N 024°15.40′E
Uleåborg W
65°05.00′N 023°53.50′E
Jakobstad
63°44.66′N 022°27.56′E
Brahestad
64°38.70′N 024°09.90′E
Visa som PDF-fil